Inilah 18 Jenis Ubat Hilangkan Jerawat dari Bahan Alami

18 jenis ubat hilangkan jerawat dari bahan alami merupakan kumpulan ubat untuk menggatasi jerawat. Ubat ubat ini adalah ubat tradisional alami yang dipercaya mampu esmbuhkan jerawat. Saya sangat mengesyorkan untuk anda cuba dirumah. Kerana ubat semulajadi sangat baik untuk hilangkan jerawat tanpa kesan sampingan dan tidak akan ada risiko bagi wajah anda. Kecuali risiko hilangkan jerawat: D

ubat hilangkan jerawat alami

Pada artikel sebelum ini anda sudah tau Apa sih Jerawat itu dan Apa saja penyebab jerawat. Untuk anda yang mempunyai masaalah jerawat patutlah tahu perihal Jerawat dan jenis jenis jerawat supaya anda lebih faham untuk melakukan rawatan yang betul supaya tidak bertambah buruk.

Sebagai maklumat untuk anda jangan cuba cuba gunakan ubat jerawat dengan bahan kimia, kerana akan menjadikan jerawat anda semakin teruk dan sangat berisiko sekali di masa yang akan datang. Saya menyarankan menggunakan ubat ubatan tradisional yang merupakan bahan bahan tradisional yang semulajadi dan selamat untuk kesihatan anda kini dan nanti. Kerana bahan bahan alami sangat mudah kita dapatkan dan tentunya mempunyai kandungan yang sangat baik untuk kesihatan kita. Selain daripada itu ubat alami sangat murah daripada ubat kimia. Betol tak? Akan tetapi kalau terpaksa pakai ubat kimia maka harus dengan petunjuk dari doktor.

Cara Nak Hilangkan Jerawat menggunakan 20 Jenis Ubat Alami

Seperti yang saya janjikan diatas, sekarang akan saya bagitahu kepada anda macam jenis ubat alami untuk hilangkan jerawat dan juga boleh hilangkan bekas jerawat.

Berikut 18 Jenis Ubat Asli untuk Hilangkan Jerawat:

1. Pepaya
Pepaya mempunyai kandungan enzim yang dipanggil papain. Fungsi enzim ini adalah untuk menguruangi keradangan dan juga mencegah timbulnya nanah. Kerana itulah pepaya merupakan salah satu jenis ubat menghilangkan jerawat yang semulajadi yang bagus untuk kulit kita. Selain daripada itu pepaya juga mampu membuang sel-sel kulit mati sehingga menjadikan kulit muka lebih cera, lembut dan halus.

Cara pemakaian pepaya sebagai ubat menghilangkan jerawat:

Tumbuk satu buah pepaya kemudian sila tumbuk hingga halus, lalu sila disapu pada bahagian muka yang mempunyai jerawat, jangan lupa untuk membersihkan dulu muka anda dengan air. Biarkan selama lebih kurang 15-20 minit, baru kemudian bilas muka anda dengan air hangat.

2. Strawberi dan Madu
Kandungan didalam buah strawberi terdapat asid salisilik yang cukup tinggi yang mampu hilangkan jerawat dengan cepat dan berkesan. Adapun fungsi dari asam salisilat ini adalah berfungsi untuk membuka liang-liang yang tersumbat dan juga bergungsi untuk meneutralkan bakteria agar tidak menyebabkan berlakunya jangkitan.

Cara pemakaian:

Langkah paling penting adalah basuh wajah anda lebih dahulu dengsan menggunakan air yang bersih, lalu keringkan dengan menggunakan tuala bersih dan halus. Ambil 3 buah strawberi yang telah ditumbuk hingga halus dan campurkan dengan 2 sudu makan madu asli hinggga merata. Jika sudah, sila oleskan ke wajah anda sampai merata untuk kurang lebih 20 minit. Setelah kering sila bersihkan dengan air yang bersih.

3. Kulit Pisang

Sudah barang tentu anda tahu bahawa pisang sangat baik untuk kesihatan. Tapi tahukah anda ternyata kulit pisang juga bagus untuk hilangkan jerawat. Kandungan Lutein dalam kulit pisang berfungsi sebagai antioksidan yang cukup baik dalam mengurangkan pembengkakan dan keradangan, serta mampu mencipta sel-sel kulit baru.

Cara menggunakan kulit pisang untuk hilangkan jerawat:

Gunakan kulit pisang apa saja boleh, lalu sila gosokan ke muka yang ada jerawatnya. Ingat, gosokan secara melingkar, lalu diamkan diwajah selama kurang lebih 30 minit. Jika sudah kering bilas dengan air yang bersih.

4. Madu dan Susu / Yoghurt

Madu dan susu / yogurt sangat bermanfaat dan berkhasiat untuk kesihatan kulit. Bahkan Ratu Cleopatra menjadikan madu dan susu sebagai rahsia kecantikannya kerana seirng mandi menggunakan susu. Nah jika anda ingin hilangkan jerawat, boleh membuat krim hilangkan jerawat menggunakan madu dan susu.

Cara penggunaan:

Sediakan 1 sudu makan susu / yogurt dan juga sendok makan madu asli. Campurkan susu dan madu dan kacau hingga sekata. Kemudian oleskan pada wajah sebagai makser, jangan untuk menyapu sehingga tebal dan diamkan selama 15 minit. Jika diarasa telah kering sila siram dengan air bersih.

5. Putih Telur

Sesiapa yang tidak tahu kandunganprotein dan vitamin daripada putih telur? Protein dan juga vitamin ini berfungsi sangat baik sebagai ubat hilangkan jerawat dan parut jerawat. Juga baik sekali untk menghilangkan flek hitam bekas jerawat.

Cara pakai:

Sediakan 1 buah telur, kemudian pecahkan dan pisahkan kuning dan putih telur. Lalu pukul putih telur hingga muncul buih. Oleskan pada wajah yang ada jerawatnya secara berulang, kerana putih telur sangat cepat kering dan biarkan selama 20 minit, lalu bilas
dengan air hangat menggunakan tuala sehingga bersih.

6. Pasta Kulit Limau

Limau mempunyai kandungan vitamin C yang besar, begitupun kulit oren. Kulit oren sangat bagus untuk hilangkan jerawat. Khasiat lain adalah kulit oren juga mampu memberi nafas baru sel kulit yang sudah mati.

Cara membuat Pasta Julit Jeruk untuk ubat hilangkan jerawat:

Siapkan beberapa buah kulit limau dicampur dengan air bersih, kemudian blenderlah kulit limau dan air hingga lembut menjadi pes. Sebelum menggunakan ubat kulit jeruk, bersihkan wajah dengan air panas kemudian bersihkan dengan tuala. Lalu baru sapukan pes kulit limau yang telah dibuat tadi pada wajah anda selama kurang lebih 20 minit, selepas itu bilas dengan air sehingga bersih.

7. Cuka Epal

Fungsi dari cuka epal adalah untuk menyeimbangkan PH kulit dan membunuh bakteria. Maka dari itu cuka epal sangat baik dan ampuh sebagai ubat hilangkan jerawat.

Cara penggunaan:

Bersihkan wajah anda dengan dengan air kemudian keringkan. Lalu sila anda memohon cuka epal pada kulit muka anda menggunakan kapas lalu biarkan selama kurang lebih 15 minit. Setelah itu bersihkan wajah dengan air yang bersih, jangan lupa etelahnya guakan krim pelembab wajah agar kulit anda tidak terasa kering selepas
menggunakan cuka epal.

8. Jus Lemon

Buah lemon banyak mengandung vitamin c dan juga asid nitrik yang sangat baik untuk merawat jerawat, selain itu juga lemon mampu mempercepatkan pengelupasan kulit. Jika digunakan secara rutin maka kulit wajah akan semakin lembut dan cerah.

Cara pemakaian:

Sediakan buah lemon secukupnya kemudian belnder hingga menjadi jus lemon. Bersihkan dahulu wajah anda dengan air bersih, kemudian keringkan. Supaya tidak pedih di kulit, tambah sedikit yogurt kedalam jus lemon tadi. Lalu oleskan pada wajah, diamkan hingga kering selama bebrapa minit, lalu sila bilas menggunakan air bersih.

9. Daun Mint

Daun mint berfungsi sebagai anti inflamasi dan menghilangkan rasa sakit pada jerawat, kerana daun pudina mempunyai kandungan menthol yang memberikan kesan sejuk pada kulit wajah. Walaupun daun pudina tidak boleh menghilangkan jerawat, tetapi daun pudina boleh menghilangkan kesan kemerahan pada jerawat di wajah, selain itu daun mint juga mampu meredakan pembengkakan yang di akibatkan jerawat.

10. Minyak Pokok Teh

Minyak Pokok Teh dapat mencegah terjadinya jangkitan di bahagian bawah permukaan kulit, hal itu kerana minyak pohon teh mampu melarutkan sebum dan juga sel kulit mati. Maka baik sekali digunakan sebagai salah satu cara menghilangkan jerawat yang patut di cuba.

Cara menggunakan Minyak Pokok Teh:

Sediakan minyak pohon teh 1 setitik, kemudian mencairkan menggunakan campuran air dengan perbandingan 1: 9 atau 1 titis minyak pohon teh dan 9 titisan air. Sebelum disapu pada wajah, bersihkan dahulu wajah dengan air, selepas itu sapukan pada wajah menggunakan kapas hingga merata. Biarkan beberapa saat hingga kering lalu bersihkan dengan air.

11. Daun Lidah Buaya

Selain sering dipakai untuk rambut, trenyata lidah buaya juga baik untuk hilangkan jerawat yang membandel. Karena mempunyai sifat menenangkan dan juga anti bakteria serta mempunyai sifat anti keradangan. Jadi sangat dianjurkan menggunakan lidah buaya sebagai alternatif ubat hilangkan jerawat.

Cara membuat ubat jerawat menggunaka lidah buaya:

Berishkan dahulu wajah anda sebelum menggunakan lidah buaya, lalu keringkan. Kupas kulit daun lidah buaya dan ambil gel di dalamnya, namun jangan sampai getahnya juga ikut diambil kerana boleh menyebabkan gatal pada kulit. Jika sudah, sila oleskan pada wajah yang ada jerawat secara merata kemudian diamkan selama 20 minit. Jika sudah kering bersihkan wajah dengan air hangat.

12. Kayu Manis dan Madu

Tahukah anda, kayu manis dan madu merupakan kombinasi yang sangat ampuh untuk mengurangkan jerawat yang membandel. Memang, tidak boleh menyembuh secara total, tetapi kayu manis dan madu mempunyai fungsi sebagai pembunuh bakteria dan juga sebagai antibiotik agar jerawat tidak semakin bertambah parah kerana disebabkan oleh jangkitan bakteria.

Cara pakai:

Campurkan 1 sendol makan kayu manis dengan 2 sudu madu asli, aduk hingga berbentuk 'pasta. Sebelum digunakan pada wajah, bersihkan dahulu wajah anda dengan air bersih lalu keringkan. Setelah itu sapukan pada wajah selama 10-15 minit, selepas itu cuci dengan air bersih.

13. Masker Baking Soda (Ssodium bikarbonat)

Antideptik yang dikandung baking soda sangat baik untuk melawan cendawan dan bakteria, sehingga mampu menghilangkan jerawat kerana boleh mengeringkan mimnyak yang berlebih pada kulit wajah.

Cara pemakaian:

Aduk 1 kotak baking soda dengan air sehingga menjadi berbentuk pasta. Jangan lupa bersihkan dahul wajah anda dengan air bersih. Oleskan pada wajah secara melingkar selama 2 minit, lalu diamkan selama kurang lbih 15-20 minit dan bilas dengan air selepas.

14. Kentang

`Kandungan sulfur, kalium, klorida dan fosforus dalam kentang sangat bermanfaat untuk hilangkan jerawat yang membandel. Selain itu kandungan antin oksidan yang tinggi dalam kentang mampu mendkorong pertumbuhan sel sel kulit mati yang baru.

Cara membuat ubat jerawat dengan kentang:

Ambil 1 buah kentang kemudian haluskan, jangan lupa bersih dahulu wajah dengan air panas dan keringkan. Lalu gosokkan pada wajah dan biarkan selama 15 minit, selepas itu bilas dengan air hangat.

15. Oatmeal dan Madu

Tahukah anda jika Oatmeal sebenarnya mampu menghilangkan jerawat dari luar dan dari dalam tubuh.

Cara pakai:

Oatmeal yang masih panas dicampur dengan 2 sudu makan madu asli, lalu diamkan beberapa waktu sehingga menjadi sejuk. Kemudian sila oleskan pada wajah dan biarkan selama 20 minit lalu bilas dengan air sehingga bersih.

16. Alpukat dan Madu

Mungkin anda bingung kenapa Alpukat, kerana setahu anda avokado juga boleh menyebabkan jerawat. Anda salah, tidak ada bukti yang menyatakan kalau alpukat itu menyebabkan jerawat. Padahal kandungan nutrisi dan vitamin alpukat sangat baik dalam menghilangkan jerawat apalagi dicampur dengan madu, maka jadilah alpukat dan madu sebagai ubat hilangkan jerawat yang lumayan mujarab.

Cara pemakaian:

Campurkan madu dan alpukat, pengisar lah sehingga berbentuk pasta. Bersihkan wajah sebelum menyapukan secara merata, lalu diamkan selama kurang lebih 20 minit, selepas itu bilas dengan menggunakan air bersih.

17. Teh Hijau

Teh hijau sangat bermanfaat jika digunakan untuk hilangkan jerawat degil. Baik meyembuhkan dari luar maupun dari dalam.

Cara pemakaian:

Daun teh hijau dicampur dengan 1 mangkuk air, lalu masak hingga mendidih. Sesudah itu memohon atau semburan pada wajah yang sudah dibersihkan dengan menggunakan kain lembut ataupun kapas.

18. Bawang Putih

Kandungan Anti bakteria dalam bawang putih sangat ampuh untuk menghilangkan jerawat.

Cara memakai ubat jerawat dengan bawang putih:

Ekstrak beberapa ulas bawang putih lalu campur dengan air tawar 1 sendok. Pakailah kapas agar mudah ketika menyapu bawang putih keseluruh wajah. Biarkan hingga kering lalu bilas dengan air bersih.

Demikianlah 18 jenis ubat tradisional alami untuk hilangkan jerawat yang patut anda cuba. Bahan bahan alami sangat baik kerana tidak mengandung risiko bagi kesihatan anda. Semoga petua hilangkan jerawat ini bermanfaat untuk anda semua.

Tiada ulasan for "Inilah 18 Jenis Ubat Hilangkan Jerawat dari Bahan Alami"