Apa Jerawat itu?

Apa sih Jerawat itu? Jerawat adalah suatu keadaan di mana liang kulit tersumbat sehingga menimbulkan kantung nanah yang meradang. Jerawat adalah penyakit kulit yang cukup besar jumlah penderitanya. Kligmann, seorang penyelidik masalah jerawat ternama di dunia berpendapat, "Tak ada satu orang pun di dunia yang melewati masa hidupnya tanpa sebuah jerawat di kulitnya." Kemungkinan penyebabnya adalah perubahan hormonal yang merangsang kelenjar minyak di kulit. Perubahan hormon lain yang boleh menjadi pencetus timbulnya jerawat adalah masa haid, kehamilan, penggunaan pil KB, dan stres.(wikipedia)

tips hilangkan jerawat


Orang-orang  menganggap bahawa jerawat itu adalah berupa ketulan-ketulan kecil kemerahan hanya muncul pada muka. Namun sebenarnya jerawat boleh muncul di berbagai tempat seperti dada, punggung dan kulit kepala. Selain daripada itu jerawat ternyata mempunyai jenis yang beraneka macam tidak itu-itu saja walaupun  mirip.

Sekecil apapun jerawat walaupun tidak menyakitkan memang sangat mengganggu bagi sebahagian orang kerana selain mengurangkan kecantikan bagi wanita juga boleh membuat kita kurang percaya diri. Dan berikut kita akan membincangkan lebih lanjut apa itu jerawat, selain untuk menambah pengetahuan juga sangat penting supaya kita boleh tahu Petua menghilangkan jerawat dengan benar dengan langkah-langkah ataupun cara cara menghilangkan jerawat yang tepat serta berkesan.

Seperti apa yang telah saya cakapkan diatas, jerawat itu mempunyai jenis-jenis jerawat yang mana harus kita ketahui supaya kita tahu cara nak hilangkan jerawat yang kita punyai. Sila baca sahaja macam macam jenis jerawat.

Jenis jenis Jerawat untuk Anda ketahui


1. Jerawat Radang
Apabila kantung folikel yang terdapat pada dermis terisi oleh lemak padat, maka akan mengakibatkan dermis mengembung. Kemudian akan pecah sehingga darah putih akan menyerang daerah folikel sabasea sehingga terjadilah keradangan pada kulit. Jerawat radang ini akan terasa sakit dan mempunyai saiz yang cukup besar lebih besar daripada komedo yang didalamnya terdapat cecair nanah. Apabila kita berusaha memecahkan turun menggunakan tangan atau alat yang tidak bersih maka akan terjadi keradangan yang lebih teruk disebabkan kuman dari luar masuk dan menjangkiti.

2. Komedo
Mendengar kata komedo pasti tidak asing bagi anda, dan komedo ini juga termasuk salah satu jenis jerawat. Namun komedo tidak sakit seperti jerawat radang hal ini kerana komedo merupakan jerawat yang hanya menyumbat liang-liang pada kulit dan tidak dijangkiti oleh kuman dan bakteria.

Komedo sendiri terdiri daripada 2 jenis:
Komedo Terbuka (White hide comedo) yang mempunyai ciri-ciri diriya yang tersumbat mempunyai warna putih pucat.
Komedo Tertutup (Black head Comedo) yang mempunyai ciri-ciri diriya yang tersumbat mempunyai warna kehitam-hitaman.

3. Jerawat Konglobata
Jerawat jenis konglobata ini adalah kumpulan dari jerawat-jerawat terkadang berupa bisul-bisul. Mulanya jerawat seperti ini diawali munculnya 1 jerawat kemudian bertambah dan terus bertambah sehingga berkumpulan dan menjadi satu yang kemudian melebar dan bernanah. Hal ini terjadi kerana kita memencet jerawat menggunakan sesuatu yang tidak bersih seperti kuku atau alat-alat lain, sehingga kuman dan bakteria merebak dan membuat jerawat semakin teruk. Dan meski jerawat ini boleh diubati namun kesannya sukar untuk dihilangkan.

Macam macam Jerawat yang dikenali Masyarakat

1. Jerawat Pasir
Jerawat pasir adalah sekumpulan jerawat-jerawat kecil yang banyak sehingga kelihatan seperi pasir. Jerawat ini tidak sakit

2. Jerawat Batu
Jerawat batu sebetulnya mirip dengan jerawat radang, namun mempunyai saiz yang lebih besar dan terasa menyakitkan kerana berlaku keradangan yang hebat. Jika terus dibiarkan tanpa segera dirawat maka setelah jerawat ini sembuh akan meninggalkan bekas luka seperti lembangan pada wajah yang tak boleh diubati.

Jenis lainya :

1. Jerawat Juvenil
Jerawat juvenil adalah jerawat yang terjadi kerana perubahan hormon dimasa remaja yang mengalami akil baligh atau antara umur 14 hingga 20 tahunan. Hormon tersebut tidak stabil kerana menghasilkan sebum.

2. Jerawat Rosacea
Berbeza dengan jerawat juvenil, jerawat yang satu ini muncul pada wanita usia 30 hingga 50 tahun. Jerawat ini berlaku akibat keradangan kemudian akan menimbulkan lipatan pada hidung yang seolah-olah terliah bersisik. Apabila terkena jerawat ini maka untuk mengatasinya adalah dengan pergi ke doktor kulit.

3. Jerawat Nitrosica
Jerawat yang satu ini merupakan jerawat yang cukup berbahaya kerana jika salah melakukan rawatan boleh menimbulkan lubang pada wajah dan boleh merosakkan wajah. Jika anda terkena jerawat ini maka penyelesaiannya adalah anda perlu pergi ke doktor kulit. Jenis jerawat ini adalah tahap akhir dari jerawat.

4. Jerawat Vulgaris
Jerawat vulgaris ini sebenarnya adalah nama lain dari komedo. Komedo ini adalah salah satu jenis jerawat yang cukup mudah untuk diubati. Umumnya boleh diubati dengan melakukan penyejatan di bahagian muka yang terkena jerawat.

Demikianlah info apa itu jerawat, semuga kita semakin kenali jenis jerawat dan macam macam jerawat yang ada, supaya kita faham cara hilangkan jerawat yang ada.

Tiada ulasan for "Apa Jerawat itu?"